FANDOM

SAS Ligaen
FIFA konføderation UEFA
National konføderation DBU
Liga opstod i 1991
Antal klubber 12
Land Danmark
Foreløbige mestre FC København

Superligaen (også kaldet SAS Ligaen) er den bedste fodboldrække i Danmarksturneringen i fodbold. Rækkens vinder kåres til Danmarksmester i fodbold.

Superligaens historie Edit

Ligaen blev oprettet som erstatning for 1. division i 1991. I de første sæsoner blev mesterskabet afgjort via et slutspil, men siden sæsonen 1995/1996 har turneringen haft sin nuværende form med 12 klubber, der spiller triple-turnering over i alt 33 runder. Superligaen har været kendt under flere forskellige navne siden oprettelsen, bl.a Coca-Cola Ligaen (1995-1996) og Faxe Kondi Ligaen (1996-2001). Det nuværende navn er SAS Ligaen på grund af flyselskabet SAS' sponsorat.

Superligaens turneringsform Edit

Mesterskabet afgøres pr. sæsonen2007/2008 mellem 12 hold, der spiller tre kampe indbyrdes i Superligaen. Nr 1-6 fra forrige sæson har 17 hjemmekampe og 16 udekampe, mens de øvrige hold har 16 hjemmekampe og 17 udekampe. Den konkrete fordeling af kampene fastlægges af DBU's programudvalg.

Efter de 33 spillerunder rangeres holdene efter (jf. DBU's propositioner §8):

 *Flest point (holdene tildeles 3 for en sejr, 1 for en uafgjort, 0 for et nederlag), dernæst 
 *Højst måldifference (Mål scoret minus mål indkasseret), dernæst 
 *Flest scorede mål, dernæst enten 
   *Omkamp(e) på neutral bane, om nødvendigt med forlænget spilletid og straffesparkskonkurrence for at fastslå de europæiske kvalifikationspladser (til Champions League, UEFA Cup etc.), medaljeplaceringerne eller op-/nedrykning eller 
   *Lodtrækning

Det bedst placerede hold får guldmedaljer og kåres til Danmarksmester, mens nr. to og tre får hhv. sølv- og bronzemedaljer. Danmarksmesteren vinder desuden kvalifikation til UEFA Champions League i den efterfølgende sæson, mens nr. to og tre kvalificeres til UEFA Cup'en. De to dårligst placerede hold rykker ned i 1. division, som består af 12 hold .

Hold Edit

Ad blocker interference detected!

Also on FANDOM

Random Wiki